کچویان: ظرفیت زایش انقلاب اسلامی در ایجاد تحول و تربیت نیرو‌هایی مانند حججی بی‌نظیر است

کچویان: ظرفیت زایش انقلاب اسلامی در ایجاد تحول و تربیت نیرو‌هایی مانند حججی بی‌نظیر است
بهمن 28, 1399
225 بازدید

به گزارش یادمان شهید حججی به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین کچویان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی مجازی با عنوان «انقلاب اسلامی، انقلاب یا فرا‌تر از آن» که به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: ما از جهاتی در […]

به گزارش یادمان شهید حججی به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین کچویان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی مجازی با عنوان «انقلاب اسلامی، انقلاب یا فرا‌تر از آن» که به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: ما از جهاتی در ارزش‌های انقلاب اسلام پسروی و افت و خیز داشتیم؛ اما وقتی حماسه ۹ دی پیش می‌آید، می‌بینیم که ارزش‌ها هنوز در جامعه زنده‌اند و مردم با قوت به ارزش‌های انقلاب باور دارند.

وی با بیان اینکه نوع تغییراتی را که ادیان ایجاد کردند، طولانی مدت و عمیق بوده؛ به گونه‌ای که تاکنون هیچ انقلابی نتوانسته مثل انبیاء تغییری از حیث عمق تغییرات، نفوذ و طولانی بودن در دنیا ایجاد کند، افزود: نظام سرمایه داری و تمدن مدرن محصول انقلاب فرانسه است. این انقلاب توانسته دنیای متفاوتی را ایجاد کند و ارزش‌های بنیادی بشر را تغییر دهد؛ مثلا تا پیش از این تمدن مدرن حجب و حیا ارزش بوده؛ اما در تمدن مدرن عریانی ارزش است.

کچویان با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات انقلاب‌های مدرن این است که نه فقط جهان خود بلکه جهان اطراف خود را هم عوض می‌کنند، تصریح کرد: ذات تمام انقلاب‌ها تغییر تاریخ، تغییر جهان و تغییر انسان است و البته تمام انقلاب‌ها با توجه به ماهیت اجتماعی انقلاب نمی‌توانند تنها به خود محدود شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دومین انقلاب حقیقی جهان است که اجازه نداد تا انقلاب مدرن و آنچه که مد نظر نظریه پردازانی همچون فوکویاما است به تاریخ بشریت تبدیل شود، افزود: در تمدن دینی زندگی اجتماعی و فردی متاثر از حکم خداست؛ اما در تمدن مدرن حکم خداوند جایگاهی ندارند و آنچه که تمایل مردم است به بهانه دموکراسی ملاک قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تمدن مدرن در حال تصرف جهان بود؛ اما انقلاب اسلامی این مسیر را تغییر داد، گفت: جز انقلاب اسلامی، انقلابی در سطح جهان وجود ندارد که مردم تا عمق روستا‌ها در آن مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بزرگترین تظاهرات انقلاب فرانسه با حضور ۸۰ هزار نفر در شهر پاریس انجام شده و این در حالی است که در جریان انقلاب، روستایی در ایران وجود نداشت که صحنه اعتراض نباشد، اظهار داشت: جز یک نیروی قاهره تاریخی هیچ نیرویی نمی‌توانست موجب خیزیش انقلابی مردم علیه حکومت طاغوت شود.

کچویان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از هیچ جهاتی با انقلاب‌های دیگر قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: در بحث خونین بودن انقلاب ها، مارکسیست‌ها نسل خاندان رومانوف را از بین بردند؛ اما ما نه تنها هیچ یک از اعضای خاندان پهلوی را اعدام نکردیم که البته اشتباه کردیم؛ بلکه آن‌ها تمام پول‌های مملکت را با خود بردند و امروز به عنوان بزرگترین ثروتمندان دنیا شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از خشونت انقلاب اسلامی معلول خشونتی است که علیه ما اتفاق افتاده و ما نهایتا از افراد یک سیستم مفسده با چند هزار نیرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را که در راس حکومت طاغوت بودند، اعدام کردیم، افزود: در انقلاب اسلامی کشتار موضوعیت نداشته و اصلا بنا هم بر این نبوده که کشت و کشتاری صورتی بگیرد؛ از این رو یکی از دلایلی هم که جریان‌های چریکی، رادیکال و سیاسی با امام مشکل داشتند همین مسئله بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تمام انقلاب‌ها نیرو‌های سیاسی که در انقلاب نقش داشتند پس از مدتی برای کسب قدرت به جان هم افتادند؛ اما در انقلاب اسلامی هیچ گروه سیاسی نمی‌تواند بگوید که نقش ما از نقش مردم در انقلاب بیشتر بوده تا ما بخواهیم آن‌ها را به عنوان فرزندان انقلاب حساب کنیم.

کچویان با بیان اینکه در جریان انقلاب اسلامی هیچ قدرتی فراتر از قدرت امام وجود نداشت، اضافه کرد: در تمام انقلاب‌ها انتقال قدرت از رهبری اول به رهبری دوم خونین بوده، اما بعد از ارتحال امام، رهبر معظم انقلاب، رهبری را با اصرار پذیرفتند و این از حیث منطق قدرت واقعا مسئله عجیبی است.

وی با اشاره به اینکه انتقال قدرت در ایران بعد از ارتحال امام به حدی آرام صورت گرفت که انگار اتفاقی نیفتاده، تصریح کرد: نوع تعامل رهبر معظم انقلاب با آقای هاشمی رفسنجانی نیز قابل تامل است؛ چون اگر هر کشور دیگری بود از همان روز اول آقای هاشمی را به عنوان کسی که هم هم عرض رهبری بود و ادعا هم داشت، می‌کشتند، اما رهبر معظم انقلاب علی رغم اتفاقاتی هم که بعد از سال ۸۸ افتاد هیچ تعرضی به آقای هاشمی نکردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نوع پیوند انقلاب اسلامی با مردم و ظرفیت زایش آن برای ایجاد تحول و تربیت نیرو‌هایی مانند شهید حججی واقعا بی‌نظیر است، گفت: نوع تعاملات انقلاب اسلامی با دنیا مبتنی بر تعاملا انسانی قدرت است؛ اما دیگر کشور‌ها در برقراری تعاملات خود به دنبال وابسته کردن دیگر کشور‌ها هستند.